21 juni 2021

De Aanwezige

Deel dit

De Aanwezige

Opeens raakt het mij. Ik zit op de bank en luister naar wat instrumentale muziek terwijl ik in de Bijbel lees. God is er en Hij is hier. God is niet ver weg in de Hemel, Hij is niet ergens anders druk bezig. Ik hoef Hem niet te zoeken. Nee: Hij is hier. Hij is overal tegelijkertijd aanwezig. Zijn hele wezen omsluit ons. Hij is zo ontzettend groot, dat je niet buiten Hem om kan. God was er aan het begin (Genesis 1:2), Hij is er nu (betekenis naam JHWH) en zal er altijd zijn (Openbaring 1:8).

In Romeinen 11:36 staat: Alles is uit Hem ontstaan, alles is door Hem geschapen, alles heeft in Hem zijn doel, Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen. 

En in Psalm 139:5: U omsluit mij van achteren en van voren, U legt Uw hand op mij.

Bijzonder toch?! In plaats van dat we bang voor Zijn aanwezigheid worden, mag het ons juist rust geven. We mogen in alle vrijheid bij Hem zijn en blijven (Hebreeën 4:16). God is er. Altijd. Soms ben je zo druk dat je vergeet God op te zoeken. Ook dan mag je weten dat Hij er wel al die tijd geweest is. Soms lijkt en voelt het alsof Hij ver weg is. Dan mag je toch weten dat Hij er is. Dat bedoel ik niet als een makkelijk antwoord. Het is de belofte die God zelf geeft en waar je op mag vertrouwen. Het gaat misschien niet altijd zoals we dachten, maar God is erbij. Hij laat je niet los. 

Hij is er altijd. De ene keer merk je dat duidelijker dan een andere keer. Misschien ervaar je wel teleurstelling over deze belofte van God. Omdat je juist toen je het zo nodig had, God niet ervoer of zag. Ik hoop dat onderstaande oefening je helpt om je bewust te zijn van Gods aanwezigheid.

Zegen!
Jacoline

Lees eens Psalm 139.

David, de schrijver van dit lied, beschrijft dat waar hij ook heengaat, God er altijd is. Hij kan God niet ontvluchten. Niets is te donker of te ver weg voor God. God wil bij je zijn. Als je het makkelijk hebt, als je blij bent en als je door een donker dal gaat. Hij laat je nooit in de steek!


Vraag aan God om je (geestelijke) zintuigen op scherp te stellen. Probeer door de dag heen stil te staan bij deze Psalm en bij Gods aanwezigheid. Waar is God nu? Met welke zintuigen merk je Gods aanwezigheid? Zie je God in dingen om je heen? Hoor je God in liederen, gedachten, mensen? Ruik je Hem in lekkere geuren? Voel je Zijn vrede? Proef je Zijn goedheid?


Dit keer nodig ik je uit om met God over 2 vragen in gesprek te gaan.


1) Waar ervaar je teleurstelling over Gods (gebrek aan) aanwezigheid? Is er een situatie geweest (of nog steeds) waarin je niets van God merkt/hebt gemerkt? Vertel het aan God. Wees oprecht over wat het met je doet. En stel God de vraag: waar was U? Probeer te visualiseren waar God op dat moment was/is.


2) God is overal aanwezig. Ook in je hart en gedachten. Zijn er plekken waar je God liever niet toelaat? Bespreek dat met God. Bij Hem ben je veilig. Hij geeft zoveel licht en ruimte, juist op plekken die te donker lijken.


Psalm 139:5: U omsluit mij van achteren en van voren, U legt Uw hand op mij.